VIVIANNA
ANAK ROBERT
BC13110197
TOKOH
KESUSASTERAAN MELAYU TRADISIONAL
BUKHARI
al-JAUHARI
PENGENALAN
Bukhari
al-Jauhari telah menimbulkan pelbagai spekulasi iaitu sama ada beliau seorang
penjual batu permata atau datang dari Bukhara (Samarand) ataupun berasal dari
Johor. Bukhari al-Jauhari ialah seorang pujangga Melayu yang terkenal dan hidup
dalam kurun Masihi yang ke-XVII. Beliau tidak begitu banyak menghasilkan
karya-karya. Beliau hanya menulis dan menterjemahkan Tajul al-Salatin ke dalam
bahasa Melayu pada tahun 1603 di Acheh.
Peranan
serta sumbangan Bukhari al-Jauhari dalam kesusasteraan Melayu lama dan pengaruh
Islam juga bernilai dan bermakna. Pertama, beliau menghasilkan karya
ketatanegaraan berjudul Tajul al-Salatin (Mahkota Raja-raja). Peranan yang
kedua ialah sebagai penulis saduran. Kitab Tajul al-Salatin (Mahkota Raja-raja)
adalah kitab ketatanegaraan yang dari sebuah kitab bahasa Parsi yang ditulis di
India. Tajul al-Salatin inilah yang ditulis dalam bahasa Melayu oleh Bukhari
al-Jauhari.
Bukhari
al-Jauhari juga memainkan peranan yang menimbulkan pelbagai spekulasi terutama
tentang asal usulnya. Riwayat hidupnya serta asal usulnya tidak dapat
dipastikan dengan tepat. Ada yang mengatakan Bukhari al-Jauhari berasal dari
Bukhara, di Timur Tengah berdasarkan namanya iaitu Bukhari. Manakala Wendly
serta Roordavan Eysingga mengatakan Bukhari al-Jauhari berasal dari Johor.
Manakala R.O Winstedt dan S. Van Ronbel pula mengatakan Bukhari berasal dari
Bukhara serta merupakan seorang saudagar permata.
ULASAN
KARYA BUKHARI AL-JAUHARI
TAJUL
AL-SALATIN
Tajul
al-Salatin atau Mahkota Raja-raja merupakan karya pengaruh Islam zaman Acheh
yang telah dihasilkan oleh Bukhari al-Jauhari dan salah sebuah karya yang
terkenal dalam awal abad ketujuh belas. Tajul al-Salatin ini bentuk asalnya
dipercayai dari Parsi, kemudian disadur ke dalam bahasa Melayu pada tahun 1603
oleh Bukhari al-Jauhari yang hidup di bawah naungan pemerintahan Sultan
Iskandar Muda Mahkota Alam.
Kitab
ini mengandungi dua puluh empat fasal atau bab. Tiga bab dan fasal awal
menyatakan tentang falsafah hidup yang tinggi, keadaan manusia dan bagaimana
harus mengenal Tuhannya. Fasal-fasal yang seterusnya mengandungi penerangan
tentang azab sengsara waktu sampai ajal, kebesaran serta kemuliaan raja,
kisah-kisah nabi-nabi serta khalifah-khalifah, pemerintahan yang adil serta
zalim, mengenai karya pengarang-pengarang, sifat-sifat pegawai pemerintah,
pengetahuan ilmu firasat, hubungan rakyat denga raja serta fasal-fasal akhir
yang akhirnya menerangkan tentang keikhlasan hati, ihsan serta penutup kitab
yang mulia itu.
Menurut
pendapat R.O. Winstedt walaupun Tajul al-Salatin ini tidak begitu baik serta
rendah mutu sasteranya, tetapi kitab ini amat bernilai serta berharga kerana
pengaruhnya kepada masyarakat Melayu. Malah kitab karangan Bukhari al-Jauhari
ini tidak sahaja terkenal di Tanah Melayu serta Acheh, malah pada suatu masa
dahulu dipelajari oleh kaum bangsawan di keratun-keratun Jokja serta Solo dan
diterjemahkan ke dalam bahasa lain termasuklah bahasa Makasar serta Jawa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan