Ahad, 22 Mei 2016


VIVIANNA ANAK ROBERT
BC13110197

TOKOH KESUSASTERAAN MELAYU TRADISIONAL
BUKHARI al-JAUHARI

PENGENALAN

Bukhari al-Jauhari telah menimbulkan pelbagai spekulasi iaitu sama ada beliau seorang penjual batu permata atau datang dari Bukhara (Samarand) ataupun berasal dari Johor. Bukhari al-Jauhari ialah seorang pujangga Melayu yang terkenal dan hidup dalam kurun Masihi yang ke-XVII. Beliau tidak begitu banyak menghasilkan karya-karya. Beliau hanya menulis dan menterjemahkan Tajul al-Salatin ke dalam bahasa Melayu pada tahun 1603 di Acheh.

Peranan serta sumbangan Bukhari al-Jauhari dalam kesusasteraan Melayu lama dan pengaruh Islam juga bernilai dan bermakna. Pertama, beliau menghasilkan karya ketatanegaraan berjudul Tajul al-Salatin (Mahkota Raja-raja). Peranan yang kedua ialah sebagai penulis saduran. Kitab Tajul al-Salatin (Mahkota Raja-raja) adalah kitab ketatanegaraan yang dari sebuah kitab bahasa Parsi yang ditulis di India. Tajul al-Salatin inilah yang ditulis dalam bahasa Melayu oleh Bukhari al-Jauhari.

Bukhari al-Jauhari juga memainkan peranan yang menimbulkan pelbagai spekulasi terutama tentang asal usulnya. Riwayat hidupnya serta asal usulnya tidak dapat dipastikan dengan tepat. Ada yang mengatakan Bukhari al-Jauhari berasal dari Bukhara, di Timur Tengah berdasarkan namanya iaitu Bukhari. Manakala Wendly serta Roordavan Eysingga mengatakan Bukhari al-Jauhari berasal dari Johor. Manakala R.O Winstedt dan S. Van Ronbel pula mengatakan Bukhari berasal dari Bukhara serta merupakan seorang saudagar permata.



ULASAN KARYA BUKHARI AL-JAUHARI

TAJUL AL-SALATIN

Tajul al-Salatin atau Mahkota Raja-raja merupakan karya pengaruh Islam zaman Acheh yang telah dihasilkan oleh Bukhari al-Jauhari dan salah sebuah karya yang terkenal dalam awal abad ketujuh belas. Tajul al-Salatin ini bentuk asalnya dipercayai dari Parsi, kemudian disadur ke dalam bahasa Melayu pada tahun 1603 oleh Bukhari al-Jauhari yang hidup di bawah naungan pemerintahan Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam.

Kitab ini mengandungi dua puluh empat fasal atau bab. Tiga bab dan fasal awal menyatakan tentang falsafah hidup yang tinggi, keadaan manusia dan bagaimana harus mengenal Tuhannya. Fasal-fasal yang seterusnya mengandungi penerangan tentang azab sengsara waktu sampai ajal, kebesaran serta kemuliaan raja, kisah-kisah nabi-nabi serta khalifah-khalifah, pemerintahan yang adil serta zalim, mengenai karya pengarang-pengarang, sifat-sifat pegawai pemerintah, pengetahuan ilmu firasat, hubungan rakyat denga raja serta fasal-fasal akhir yang akhirnya menerangkan tentang keikhlasan hati, ihsan serta penutup kitab yang mulia itu.


Menurut pendapat R.O. Winstedt walaupun Tajul al-Salatin ini tidak begitu baik serta rendah mutu sasteranya, tetapi kitab ini amat bernilai serta berharga kerana pengaruhnya kepada masyarakat Melayu. Malah kitab karangan Bukhari al-Jauhari ini tidak sahaja terkenal di Tanah Melayu serta Acheh, malah pada suatu masa dahulu dipelajari oleh kaum bangsawan di keratun-keratun Jokja serta Solo dan diterjemahkan ke dalam bahasa lain termasuklah bahasa Makasar serta Jawa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan